Contra-şcoală

La şcoală înveţi de bine: cine eşti, cum să socoteşti, cum să scrii, cum s-o mameleşti [parcă ăsta era termenul, nu?] pe vreo colegă în pauze, cum să fumezi pe la colţuri – în general, chestii care să te ajute să-ţi faci un drum în viaţă. La contra-şcoală înveţi alte chestii, care să te apere de cei care au învăţat la şcoala lor lucruri ce ţie nu-ţi plac.
Concret: dacă există o şcoală unde înveţi cum să te comporţi pe stradă (literalmente), atunci există şi o contra-şcoală, care te învaţă cum să procedezi faţă de nişte oameni ale căror apucături nu le agreezi – în speţă, poliţiştii.
Lecţia se numeşte Ce drepturi aveţi în faţa organului de prevenire şi control rutier? [Un material primit pe mail ieri, asupra căruia nu-mi arog niciun drept de autor ori vreo pretenţie de veridicitate a informaţiilor prezentate]
1. Trebuie să se prezinte. Ai dreptul să ceri (şi să ţi se arate) o legitimaţie, pe care este înscris numărul său.

2. Să-ţi spună motivul opririi (dacă este un filtru organizat, să-ţi spună şi ce caută ei: alcool, benzină sau dude… să zicem). Actele se cer pentru un motiv, că legea nu mai permite să se oprească maşini şi apoi să se caute motive de amendă. Deci, la oprire, ţi se comunică motivul şi nu poţi fi sancţionat decât pe acel motiv (asta dacă nu cumva ai portbagajul plin cu arme şi două cadavre legate la spate).

3. Dacă este filtru, ai dreptul să ceri ordinul de serviciu, în care trebuie să se regăsească data şi intervalul orar în care este autorizat filtrul, străzile pe care acţionează şi numele persoanelor care participă din echipaj.

4. La amendă ai două locuri unde semnezi: unul prin care recunoşti fapta şi al doilea că iei la cunoştinţă de amendă. Deci, poţi semna că iei la cunoştinţă de amendă… dar să nu recunoşti fapta şi să-l convoci la Tribunal, sub asistenţă juridică, pe dumnealui – organul.

5. Ori de câte ori ai un necaz cu poliţia, fie noapte, fie zi, poţi suna la 112 (Apel Naţional de Urgenţă) şi să spui că eşti “abuzat” de echipajul cutare. În maximum 10 minute (în Capitală), apare un echipaj de la “Capitală” şi ăştia nu se uită că sunt colegi de-ai lor, vor face imediat un raport. Care poate fi, totuşi, util la Tribunal…

6. Poliţiştii de pe radare nu mai au voie să dea filmul înapoi. Deci, dacă te opresc şi şti că nu ai comis-o prea rău, le ceri ferm să-ţi arate:

a) legitimaţia care atestă că au dreptul de a lucra pe maşina-radar – să aibă vizele la zi;

b) copie după certificatul metrologic al aparatului radar, cu modelul şi seria aparatului;

c) dacă mai fac scandal, le ceri să-ţi arate ordinul de serviciu (vezi mai sus).

Aceste acte trebuie să fie întotdeauna asupra agentului de pe radar. Dar faptul că-l mai întrebi de ele, de cele mai multe ori duce, la un… simplu avertisment, pentru că… ghici!?… de multe ori, aceste acte nu prea se găsesc la Nea’ Echipajul.

Comments

  1. Nu stiu, chiar sunt pe bune chestiile astea? De fiecare data mi s-au parut cam socase din burta sa zic asa.

    Off topic : O sugestie, scoate Captcha de la comentarii.

  2. @ Mircea Vladut & Vlad: e util sa stii care-ti sunt drepturile, insa nu-mi asum raspunderea asupra acuratetii tuturor ponturilor de mai sus…

    P.S. Din ce m-am uitat eu prin blogger, n-am o optiune pentru eliminare captcha. Daca ai vreo sugestie, sunt bucuros sa o ascult.

  3. “…la oprire, ţi se comunică motivul şi nu poţi fi sancţionat decât pe acel motiv” asta mi se pare foarte utilă, dacă aș găsi și o bucată de lege care să susțină asta ar fi și mai bine. 🙂

    Pentru a scoate captcha debifezi “Setaţi Blogger în schiţă ca tablou de bord prestabilit”, apoi intri pe http://blogger.com/home (nu pe draft.blogger.com), și la setări>comentarii ai
    “Vreţi să afişaţi verificarea cuvintelor pentru comentarii?” Zici acolo că “nu” … și gata 🙂

  4. @georgiana: cu placere! (dar si cu rezervele de rigoare)

    @ex-silentio: poate referinta din lege vine cu urmatorul mail. 🙂 Multumesc pentru ajutor, am rezolvat.

    [intuneric]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *