Transformare

driving-me-madCu toate riscurile de a fi considerat sexist sau misogin, trebuie să vă spun că, pe lângă toate celelalte momente-cheie din viaţa unei femei, am descoperit că mai există unul – un punct de referinţă în devenirea unei femei, ignorat însă de literatura de specialitate: definitorie pentru viaţa unei femei este angajarea pe un post de vânzări care presupune deplasarea frecventă în teritoriu cu maşina firmei.

Indiferent de background-ul şoferistic anterior, din clipa în care trebuie să parcurgă zeci/sute de kilometri zilnic pentru a-şi îndeplini sarcinile de serviciu, comportamentul ei la volan se schimbă radical. În lipsa unei aversiuni aproape patologice faţă de maşină şi condus, chiar şi cea mai cuminte şoferiţă – despre care ştiai că n-ar merge cu mai mult de 80 km/h în afara localităţilor nici s-o pici cu ceară – se va transforma într-o “înfiptă” plină de tupeu… Înfiptă cu 150 la oră şi croşetând benzile într-o manieră care face imposibilă remarcarea oricărui indicator de pe marginea drumului.

Ca şi cum plusul de viteză n-ar fi suficient, la el se adaugă şi texting-ul la volan. Nu o dată mi s-a întâmplat să nimersc în maşina cuiva mai interesat să trimită un e-mail decât să urmărescă virajele şoselei, fiind chiar nevoit să o avertizez pe respectiva că deja suntem cu o roată în afara carosabilului.

Norocul meu este că majoritatea deplasărilor le fac singur şi am astfel liniştea că, dacă vreau neapărat să mă iau de gât cu primul copac de pe marginea drumului, nu trebuie să sufere şi vreun nefericit aflat întâmplător în maşina mea…

Desigur, îmi veţi spune că prin această transformare trec şi bărbaţii. Nu neg, însă, dată fiind predispoziţia timpurie a acestora la viteză, teribilism şi inconştienţă în trafic, schimbarea este mult mai evidentă în cazul femeilor.

Comments

  1. Cu toate riscurile de a fi considerata “misogina” si tembela , iti dau dreptate! Ma ingrozesc femeile la volan , in special cele care sofeaza cu sanii pusi pe volan sau cele cu telefonul intr-o mana si cealalta mana pe schimbator sau pe oglinda retrovizoare , ca sa se rujeze. 🙁

  2. Eu nu stiu daca e chiar adevarat ca o femeie medie care capata masina de serviciu capata riscul de a deveni un sofer mai incompetent si periculos decat un barbat mediu care capata o masina de serviciu. Vad ca tu zici ca ai observt asta inmodempiric, ceea ce nu e de neglijat, insa esti sigur daca e ceva poate local,legat de zona pe unde conduci tu,sau o fi ceva mai larg social, si al ce nivel…sa fie legat de faptul ca femeile au capatat acces la masini de serviciu relativ recent nu prea cred, pt ca totusi in Romania comunista a existat destula egalitate a femeilor sofere de serviciu cu barbati soferi de serviciu, adica nu e asa ca si cum femeile ar fi fost descurajate sa sofeze cu masini de serviciu…desi ma rog poate nu tot felul de masini, dar totusi eu am vazut destule taximetriste sau sofere de autobuz si troleibuz si inainte de 1989 care erau destul de destoinice, si chiar admirabile, adica pur si simplu nu stiu daca o fi legat de Iasiul contemporan poate, ca totusi eu am vazut in Bucuresti atat pre 1989 cat si post 1989…? Dar NU doresc sa creez diviziune asa intre regiunile tarii,ca NU asta e intentia mea, eu doar voiam sa zic ca nu am remarcat asa diferente eu personal, de aia eram asa mai sceptic…desigur experienta mea e ingusta, ca adevarul e ca eu nici nu eram asa de atent la femei,si cred ca exista o sansa ca eu sa fi fos mai vigilent si atent la barbati,deci sa le si observ posibilele greseli sau defecte chiar mai des decat le-as fi observat la femei, care pt mine sunt asa generic OK mai toate,la orice, asa la gramada…

    1. Eu vorbesc din perspectiva unuia care traieste in mediul corporatist de cinci ani, dintre care vreo patru petrecuti batand drumurile Moldovei in lung si-n lat. In ambele multinationale in care am lucrat/lucrez, am intalnit specimene de felul celui descris mai sus.

      1. Daca e legat de mediu corporatist cred ca observatiile tale pot fi corecte si chiar generalizabile dincolo de Iasi, pt ca intr-adevar e vorba de raspuns la stress, si cred sincer ca e destul de realist fiziologic posibil,desi nu e ceva clar ff confirmat, (pt ca ar fi destul de politiclly incorrect sa spui asta daca nu stii sa o spui si nici sa o examinezi cat mai riguros si corect), ca femeile,luate asa in mare, (deci eliminand din start caracteristicile individului respectiv,ceea ce e ff dificil, dar nu total imposibil), sa aiba un prag diferit de cel al barbatilor, luati tot asa in medie in mare, referitor la nivelul de stress suportabil dincolo de care stressul nu mai e optimizant pe performanta ci devine detrimental si cauzeaza scadere de performanta pe diversi parametri atat cognitivi cat si neuromusculari.

        Na,acum masimt de parca as fi,Doamne fereste,Mengele…si desigur ca o femeie sanatoasa antrenata corect va rezista la stress mult mai bine, dupa cum ne arata si filmul GI Jane, si desigur ca e total OK ca femeile sa faca armata si sa se angajeze in joburi stressante, ca de fapt si sunt majoritatea si in mod traditional in joburi deosebit de stressante, de ex educatoare sau profesoare, zau, cine naiba si-ar dori sa fac o asemenea meserie ingrozitor de stressanta,nu mai zic de asistente medicale, ingrijitoare de copii sau batrani senili, etc…dr ast NU inseamna nici sa ne creeam prejudecata cum ca femeile ar fi cumva mai rezistente la stress doar prin virtutea ca sunt femei si de aia li s-o potrivi mai bine sa fie numai ingrijitoare, educatoare, caratoare cu carca de apa de la fantana, spalatoare de rufe, etc., adica depinde ff mult de nivelul de antrenament si de educatie…si desigur ca o corporatie nu isi poate si nici nu doreste sa investeasca sa isi educe si sa-si antreneze angajatii chiar asa de eficient ca un sat timp de cateva generatii…desi ma rog, unele incearca poate chiar la nivel de cult din ala de te spalape creier…adica zau, eu nu am ce am cu oamenii, fie femei sau barbati,si nici nu sunt anti-corporatist, eu am ce am cu anumite metode si perspective manageriale care se potrivesc ca nuca-n perete in mai multe locuri,si cu incompetenta si coruptia poate inevitabilaa unor organizatii asa mai artificiale de oameni care s-au dezvoltat si rapid asa mai improvizat…

    2. Ambele sexe fac la fel de urât atunci când au maşină de firmă.

      De fapt, fac cu atât mai urât cu cât inscripţia de pe maşină e mai mare. Cu totul altfel decât în viaţa civilă, unde, cel puţin aşa se spune în popor, maşina luxoasă + caii putere + manelele te îndeamnă să îi dai talpă şi să faci precum maimuţa la volan. Cu maşinile de serviciu e invers, poate să fie cea mai mare troacă, dacă are o inscripţie uriaşă pe ea (cum erau Fabiile albe de la Murfatlar sau Matizurile şi Sparkurile de la firmele de medicamente) şoferul indiferent de sex se crede Angelina Jolie în Wanted.

      Există un motiv mai ciudat la mijloc şi nu are legătură cu corporaţia şi nici cu CASCO: faptul că de vreo 10-12 ani, de când s-au înmulţit maşinile de serviciu, lumea ne bate la cap că “dacă ai maşină de serviciu eşti un tip la locul lui, paşnic, disciplinat sau în cazul femeilor, serioasă şi cu responsabilităţi”, şi deci ceilalţi şoferi sunt obligaţi să se facă preş în faţa ta, fiindcă ei (mai ales când au BMW sau Audi 🙂 ) “au bube-n cap, sunt manelişti, golani, neserioşi, samsari de maşini” şi altele de genul ăsta.

      Sau, mai pe scurt: ştii că te protejează reputaţia de om serios, că poliţiştii sunt mai îngăduitori, că lumea nu te filmează cu telefonul, deci îţi permiţi să fii măgar în trafic.

      1. Si eu conduc masina firmei (neinscriptionata, e drept, dar cu numar de inmatriculare sugestiv si de Bucuresti), una chiar puternica si redutabila la drum intins, si niciodata n-am avut senzatia c-as fi mai special decat altii.

  3. Nu reusesc sa imi imaginez o asemenea femeie. Eu nu conduc masina desi am permis. Nu-mi place…
    P.S.- Ai suparat-o pe prietena mea prin comm-ul acela, stii tu 😉 🙂

    1. Ooo, dar ti-as putea da o gramada de exemple…

      P.S. Inseamna ca prietena ta n-are ce cauta pe un blog unde am pretentia – macar eu, daca nu si altii – sa gasesc oameni capabili sa poarte o discutie chiar si in contradictoriu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *